úterý 4. června 2019

Cvičím jógu


Co se týče pohybu a tělesného cvičení, tak razím heslo, že “to prostě musí člověka bavit”. Možná proto jsem se roky cvičení spíše vyhýbala, žádný sport mě prostě nezaujal natolik, abych se mu věnovala pravidelně a ráda. A pak přišla jóga.

Já vím, není to úplně sport v pravém slova smyslu, ale třeba v kombinaci s mým oblíbeným tancem mi to přijde dobrý způsob, jak se udržet alespoň minimálně fit.

A jak už možná tušíte, jóga není jen o tělesném cvičení, je to také o správném dýchání a vědomí přítomného okamžiku. Pohyby jsou všeobecně spíše pomalé, plynulé, vlastně cítíte, jak sval v průběhu pohybu mění svoji polohu a napětí.

Jóga je střídání jednotlivých pozic - ásan, mezi kterými dochází k pohybu, tyto pozice pro vás mohou být na začátku velmi nepohodlné, ale tělo se postupně přizpůsobí a nový druh polohy si osvojí, svaly se vědomě prodlužují, po čase zjistíte, že pozici zvládáte “levou zadní”.


Co mě na józe baví?
  • zklidnění mysli a uvolnění ztuhlých částí těla (energie v těle po cvičení lépe proudí a to ovlivní i vaši mysl)
  • celkové usazení a protažení těla, při cvičení cítím, že se jednotlivé části těla dostávají na správné místo, posiluji “core” těla
  • dechová cvičení dají člověku o trochu víc než jen tělesná cvičení, prokysličení organismu, občerstvení mysli
  • jóga zlepšuje koordinaci, některé ásany chtějí hodně trpělivosti a jejich 100% provedení dosáhnete až za několik měsíců, ale pak je to radost
  • jóga posiluje pocit tady a teď, je to i tím, že se musíte najednou soustředit na několik věcí a vaše mysl se tím ukotví

Co ke cvičení potřebujete?

Začátečníkům bych doporučila zajít na pár hodin (či rovnou semestrální kurz) k nějaké lektorce/lektorovi, abyste si osvojili základní jógové návyky - držení těla, dýchání atp. Pak už můžete cvičit doma a k tomu vám stačí jen neklouzavý povrch podlahy (nebo podložka na cvičení jógy) a polštářek pod zadek (to v případě, že je pro vás ještě složité sedět klidně v jógovém sedu). Co se týče oblečení, já volím spíše pohodlnost, takže legíny či tepláky a triko. Na horní část těla mi vyhovuje přiléhavé oblečení (nepřekáží pohybu paží), na spodní část může být i volnější. Ostatní věci jsou už přidané navíc a můžete je pořídit až časem (třeba jako jóga blok či jógový pás).


Jóga doma


Já jsem s jógou začínala na různých kurzech cca před 10 lety, později jsem začala tančit orientální tanec a pak afro tanec. Kombinace dynamického sportu a jógy mi v mém případě přijde jako ideální (konkrétně 1x týdně tanec a 2x týdně cvičení jógy doma). Momentálně cvičím jógu už jen doma pomocí youtube videí, některé prvky z jógy se také skvěle hodí na protahování před sportem. Mám vyzkoušené, že určité ásany mi pomáhají při určitém tělesném problému, takže je používám i jako lék na různé neduhy.


A na závěr ještě jako inspirace dva tipy na jógové youtube kanály v češtině:



Žádné komentáře:

Okomentovat