úterý 5. března 2019

Krmíme ptáky: čím a jak?

Krmte ptáčky, potěší to vaši duši a možná i tělo, pokud vás to vytáhne ven, abyste obešli všechna místa, kde máte krmítka umístěná :)

Nedávno jsem si koupila nové ptačí krmítko z plastu. Mám raději dřevěná, ale vzhledem k údržbě jsou ta plastová praktičtější, protože krmítko je potřeba alespoň jednou za rok vyčistit - kvůli hygieně (odstraníme staré zbytky potravy, trus, krmítko vydesinfikujeme ). Pokud se objeví v okolí nějaká ptačí nemoc (všimneme si nemocných jedinců), je nutné s krmením na čas přestat a krmítko pořádně vyčistit, aby se nemoci na místě krmení dál nešířily. Dřevo je krásný materiál, ale jen plast vyčistíte opravdu dokonale.


Čím krmím?


Nejvíc mi vyhovuje neloupaná slunečnice, není moc drahá a ptáci potřebují v zimě tuk jako energii, takže tučná semínka jsou pro většinu z nich ideální.

Letos jsem zkusila dát do krmítka i starší vlašské ořechy, nic jim nebylo, jen mám už nové, tak jsem se rozdělila :) Trochu jsem je nasekala a vsypala do zásobníku.


Zároveň jsem letos vyzkoušela i neloupané konopné semínko, také se mu říká semenec. To můžete ochutnat i vy, semínka jsou moc dobrá a plná zdravých tuků a vitamínů. Když je koupíte ve zverimexu, vyjdou daleko levněji než ta prodávaná pro lidi ve zdravé výživě.


Ptákům, kteří jedí ze země, nosím domácí starší jablka. Položím je kolem krmítka na zem a především kosové jsou za tuhle pochoutku moc vděční.

Občas koupím lojovou koli a přivážu ji na větev, brzy už se u ní stojí fronta.

Kromě toho můžete ptákům dát i lněné semínko, proso, pohanku nebo lískové ořechy. Strakapoudi rádi konzumují hovězí lůj, takže létají na lojové koule. Hodně ptáků ocení i moučné červy, můžete je koupit celé, nebo se prodávají i speciální hmyzí koláče nebo peletky se sušeným hmyzem.

Když půjdete v létě a na podzim krajinou, možná minete keře a stromy s bobulemi: šípky, jeřabiny, bez černý, rakytník, ty můžete ptákům na zimu nasušit a pak jim udělat krásnou barevnou hostinu.


Čím nikdy nekrmit?

Nejsou vhodné zbytky lidského jídla, sladké a slané věci (jsou pro ptáky jako jed), pečivo a ani vepřové sádlo, narozdíl od hovězího loje ho ptáci špatně tráví.

Žádné komentáře:

Okomentovat