neděle 30. září 2018

Králík a jeho nemoci

Za tu dobu, co sdílím domov s paní Králíkovou, už jsem musela řešit několik králičích zdravotních problémů. Když jsem vyhledávala informace na internetu, většinou jsem toho našla málo, nebo skoro nic. Proto jsem se rozhodla „obohatit“ internet o své zkušenosti s různými králičími nemocemi, které Bobinu za její život potkaly.




Ucpaná střeva

Nejčastější zdravotní problém u králíků. Jde o neprůchodnost střev v kombinaci s nadmutím. Střeva jsou nejčastěji ucpána chlupy (domácí králíci línají daleko víc než králíci žijící ve volné přírodě). Králíci si čistí kožíšek jako kočka olizováním a chlupy pak konzumují. Může jít také o chybu v jídelníčku, kdy králíkovi něco nesedne a špatně tráví.

Jak to poznám?
Králík přestane jíst, je v nepohodě – pokud jste se svým králíkem často, tak hned poznáte, že se chová jinak. Králík má tendenci jakoby zvláštně pokládat břicho na zem, břicho ho bolí, takže se i jinak pohybuje. Když králíka bolí břicho, tak se málo hýbe, což má za následek zhoršení stavu střev (problém se zacyklí).

Králík nemůže dlouhodobě hladovět, takže já v tomto případě jedu s Bobinou na veterinu, kde jí podají léky pro podporu činnosti střev + pokud králík sám nejí, je potřeba ho přikrmovat nuceně. Králík dostává lék proti bolesti, protože když ho nic nebolí, spíš bude aktivní a střeva se tak přirozeně rozhýbou. Jako podpůrný prostředek můžete vyzkoušet masáž břicha – jestli vám to váš ušák dovolí :)

Jak tomu předcházet?
Nepodávat nadýmavé potraviny. Pokud vám to králík dovolí, tak vyčesávat, můžete taky vyzkoušet speciální doplněk stravy, který pomáhá s trávením chlupů - Rodicare Hairball. Já jsem koupila i balení granulí Rodicare Basic, které mají sloužit jako prevence, ale Bobina o granule nejeví bohužel zájem.

Zánět ucha

Na zánět ucha trpí více králíci s ušima položenýma dolů (říká se jim berani). U Bobiny se zánět projevil ošklivým zápachem z ucha a změnou v chování. Na rentgenu to vypadalo, že jde o zánět středního ucha. Veterinářka mi řekla, že ucho se u králíků nepíchá tak jako u lidí, plus léčba antibiotiky je zdlouhavá a nejistá, nejjistější způsob ošetření je tedy operace. Při operaci ucho vyčistili a udělali Bobině rekonstrukci ucha – ucho nechali víc otevřené, aby větralo. Po operaci dostávala antibiotika injekcí (při kontrole na veterině) a lék na bolest dle potřeby. Momentálně se musí ucho cca dvakrát týdně vypláchnout, jinak se zdá být vše v pořádku.


Rakovina dělohy

Až 80% samiček králíků, které nemají mladé, dříve či později postihnout změny na rozmnožovacím ústrojí – tuhle informaci najdete všude možně na internetu. Můžu potvrdit. U Bobiny nastalo krvácení a ještě ten den ji vykastrovali. Doporučuje se kastrace preventivní, protože ne vždy se problém podaří včas podchytit.


Vytržený drápek

Jen taková drobnost, ale pokud se stane a vidíte tolik krve, může vás to vyděsit. Ránu je nejlepší něčím vydesinfikovat – mně byl doporučený roztok hypermanganu, krvácení by mělo brzy přestat. Drápek doroste nový, možná křivý, ale doroste.


Toto jsou moje vlastní zkušenosti, spoustu dalším informací od jiných chovatelů najdete na webu www.kralici.cz, což je poměrně dobře vytvořená webová stránka, na které si můžete dohledat základní informace o zdraví, jídelníčku, popřípadě jsou zde tipy na veterinární kliniky, na kterých se specializují na králíky. Jak jsem brzy po pořízení Bobiny zjistila, ne každý veterinář, co ošetřuje kočky a psy, rozumí králíkům a je na jejich potřeby vybaven.

Žádné komentáře:

Okomentovat