neděle 7. července 2019

Jak vyrobit jednoduché psí vodítko

Někdo si rád takovou věc koupí, ale pokud máte doma zbylou karabinu (třeba po starším nebo zničeném vodítku), není nic jednoduchého, než si přikoupit lano a psí vodítko si vyrobit.

Vlastně si teď říkám, jestli je vůbec nutné tento jednoduchý návod sdílet, ale aspoň vám tím ukážu, že to zvládne opravdu každý.

Budete potřebovat:
  • karabinu
  • lano dle výběru, délka dle potřeby, počítejte, že uzlováním se trochu zkrátí, já koupila 3 metrové o průměru 10 mm a finální vodítko je 2 metry dlouhé

Cena mě vyšla na 75 Kč za lano, karabinu pořídíte podle velikosti za 30 až 50 Kč pro středně velkého psa.


Uzly jsem si vyhledala na internetu, umím jich jen pár, takže jsem se nechala inspirovat :) Uzel u karabiny se jmenuje vůdcovský uzel stejnosměrný, uzel na druhé straně je dvojitá dračí smyčka.



středa 19. června 2019

Sbíráme a sušíme bylinky

Kampak, babi?
Ále, na byliny!

Kde sbírat?

Nejlépe ve volné divoké přírodě, dál od silnic a hlavně pozor na pole. Pole jsou chemicky hnojená a jinak stříkaná, takže to bychom si moc nepomohli. Nesbírejte ani u silnice, u železnice na náspu. Projděte si okolí místa, kde se chystáte bylinky sbírat, a ujistěte se, že tam není žádný zdroj znečištění.

Kdy sbírat?

Květy na začátku vykvétání, listy nejlépe před a po odkvetení, kořeny brzy z jara či na podzim (do kořenů se na zimu stahuje síla a energie bylinky - rostlina má vegetační klid). Plody sbíráme, když jsou zralé. Každá bylinka má jiný doporučený čas sběru, takže si buď zjistěte v nějaké knize, kdy je vhodné ji sbírat (ráno, poledne, večer), nebo dejte na obecné doporučení, že se bylinky sbírají v poledne za slunného počasí, mají být suché a zdravé.

Co sbírat?

Co vás napadne, ale rostlinu byste měli dobře znát, abyste si nezpůsobili víc škody než užitku. Bylinku trhejte opatrně, ať ji nevezmete celou (pokud to není váš záměr) a zůstane pro další sběrače. Pokud jde o omezené množství, malou lokaci, tak nechte na místě dostatečné množství rostlin, abyste měli co sbírat i další rok. Žádný kobercový nálet ;)


Takhle suším pampelišku

Do čeho sbírat?

Do košíku, plátěných tašek či pytlíčků. Rozhodně ne do igelitu, to by vám bylinky nepoděkovaly, v plastu se totiž rychle zapaří.

Jak sušit?
Rostliny můžete sušit ve svazcích zavěšené, nebo je nadrobno nařezat a rozložit na papír (bez potisku). Sušení by mělo probíhat ve stínu na vzdušném teplém místě. Teplota při sušení by neměla přesáhnout 35°C.

A takhle suším kopřivu

Jak skladovat?
Nejlepší je sklo, protože je to dokonalý neutrální materiál, pro bylinky se hodí tmavé sklo, které je ochrání před světlem. Tmavé a suché místo je ideální.


A na závěr tip z bylinkové příručky: Na zimu ukládáme jen ty bylinky, které po usušení při mačkání praskají (stonky se lámou a bylinka pěkně šustí). Každý rok si sušíme nové, protože rostliny časem ztrácejí své léčebné účinky.

středa 5. června 2019

Melounové spodní kalhotky

Další variace na téma spodní kalhotky, tentokrát z úplně úžasné melounové látky. Střih pokaždé trochu modifikuju, takže se od svého originálu už docela dost liší, ale o to víc mi sedí.

Tentokrát jsem zvolila lemování, které jsem dřív dělala na tričkách. Šít úplet na obyčejném šicím stroji není jednoduché, tak vymýšlím, co by mi vyhovovalo natolik, abych byla s výsledkem spokojená.

Spojovací švy dílů kalhotek šiju normálním rovným stehem.




Okraje jsem začistila pomocí žebrového úpletu. Vyrobila jsem si pás široký 3 cm a přeložila ho tak, aby mi vznikl pásek 1.5 cm. Tento pásek jsem nejdřív cik-cak stehem našila na lícovou stranu, pak ho otočila do rubu a z lícové strany kalhotky ještě prošila trojitým cik-cak stehem. To mi přijde zatím jedno z nejefektnějších řešení.



A ještě jeden postřeh. Pokud mají spodní kalhotky lemování z bavlněného úpletu, je to daleko pohodlnější a příjemnější na nošení než klasické polyesterové ozdobné lemovky.

úterý 4. června 2019

Cvičím jógu


Co se týče pohybu a tělesného cvičení, tak razím heslo, že “to prostě musí člověka bavit”. Možná proto jsem se roky cvičení spíše vyhýbala, žádný sport mě prostě nezaujal natolik, abych se mu věnovala pravidelně a ráda. A pak přišla jóga.

Já vím, není to úplně sport v pravém slova smyslu, ale třeba v kombinaci s mým oblíbeným tancem mi to přijde dobrý způsob, jak se udržet alespoň minimálně fit.

A jak už možná tušíte, jóga není jen o tělesném cvičení, je to také o správném dýchání a vědomí přítomného okamžiku. Pohyby jsou všeobecně spíše pomalé, plynulé, vlastně cítíte, jak sval v průběhu pohybu mění svoji polohu a napětí.

Jóga je střídání jednotlivých pozic - ásan, mezi kterými dochází k pohybu, tyto pozice pro vás mohou být na začátku velmi nepohodlné, ale tělo se postupně přizpůsobí a nový druh polohy si osvojí, svaly se vědomě prodlužují, po čase zjistíte, že pozici zvládáte “levou zadní”.


Co mě na józe baví?
  • zklidnění mysli a uvolnění ztuhlých částí těla (energie v těle po cvičení lépe proudí a to ovlivní i vaši mysl)
  • celkové usazení a protažení těla, při cvičení cítím, že se jednotlivé části těla dostávají na správné místo, posiluji “core” těla
  • dechová cvičení dají člověku o trochu víc než jen tělesná cvičení, prokysličení organismu, občerstvení mysli
  • jóga zlepšuje koordinaci, některé ásany chtějí hodně trpělivosti a jejich 100% provedení dosáhnete až za několik měsíců, ale pak je to radost
  • jóga posiluje pocit tady a teď, je to i tím, že se musíte najednou soustředit na několik věcí a vaše mysl se tím ukotví

Co ke cvičení potřebujete?

Začátečníkům bych doporučila zajít na pár hodin (či rovnou semestrální kurz) k nějaké lektorce/lektorovi, abyste si osvojili základní jógové návyky - držení těla, dýchání atp. Pak už můžete cvičit doma a k tomu vám stačí jen neklouzavý povrch podlahy (nebo podložka na cvičení jógy) a polštářek pod zadek (to v případě, že je pro vás ještě složité sedět klidně v jógovém sedu). Co se týče oblečení, já volím spíše pohodlnost, takže legíny či tepláky a triko. Na horní část těla mi vyhovuje přiléhavé oblečení (nepřekáží pohybu paží), na spodní část může být i volnější. Ostatní věci jsou už přidané navíc a můžete je pořídit až časem (třeba jako jóga blok či jógový pás).


Jóga doma


Já jsem s jógou začínala na různých kurzech cca před 10 lety, později jsem začala tančit orientální tanec a pak afro tanec. Kombinace dynamického sportu a jógy mi v mém případě přijde jako ideální (konkrétně 1x týdně tanec a 2x týdně cvičení jógy doma). Momentálně cvičím jógu už jen doma pomocí youtube videí, některé prvky z jógy se také skvěle hodí na protahování před sportem. Mám vyzkoušené, že určité ásany mi pomáhají při určitém tělesném problému, takže je používám i jako lék na různé neduhy.


A na závěr ještě jako inspirace dva tipy na jógové youtube kanály v češtině:



neděle 2. června 2019

Druhá šance pro žlutou lampičku

Tuhle krasavici jsem našla na ulici a nemohla ji tam nechat, i když lampičku zrovna nepotřebuji. Ale říkala jsem si, že někomu by se mohla hodit, tak jsem ji vzala domů, pořádně vyčistila, věnovala jí novou žárovku a je připravená na nový domov, tak snad ji někdo brzy adoptuje :)


středa 15. května 2019

Bylinná kosmetika

Pátrání po dokonalé zubní pastě pokračuje :) Zároveň se snažím nahradit klasické kosmetické výrobky těmi více přírodními (čím větší podíl přírodních látek, tím lépe). Když si tedy nevyrábím kosmetiku sama, snažím se kupovat takovou, u které budu rozumět jejímu složení.

Nejdříve k té zubní pastě. Můj další úlovek je Sudantha, což je ajurvédská bylinná zubní pasta. Chuť je mírně zázvorová (obsahuje zázvor lékařský), ale co se týče mého žebříčku zubních past, zatím vede svojí jemností česká propolisová :)



Pát let už používám bylinkovou ústní vodu od firmy Herbadent. Obsahuje extrakty a oleje z několika bylin, neobsahuje fluor, obsahuje ale alkohol.


Kromě konopné a měsíčkové mastičky jsem vyráběla i mast z arniky, arnika by měla být na uvolnění namožených svalů. V drogérii jsem teď narazila na arnikový krém české značky Alpa, tak jsem ho hned pro porovnání koupila. V něm tedy převládá vůně kafru a skořice, což je docela zajímavá ne nepříjemná kombinace.


čtvrtek 2. května 2019

Mikina z teplákoviny s peříčky

Jednoduchou mikinu zvládnete i na obyčejném stroji, švy jsem šila rovným stehem a okraje tříkrokovým cik-cak stehem. Látka je z internetového obchodu, už není skladem, ale mají tam i jiné potištěné teplákoviny.

Kde jsem vzala střih? Ten jsem si okopírovala ze starší koupení mikiny. Pokud je kus oblečení dobře rozložitelný, není to nic složitého. Pod mikinu jsem dala papír a kreslila jsem tužkou čáry nebo tečky podél švů. U takové obyčejné mikiny stačí přední díl, zadní díl a rukáv. Pozor, střih na rukáv není symetrický, takže je potřeba nakreslit nejdřív přední stranu a na tu navázat zadní stranu.




U krku jsem na okraj úpletu našila viskózový šikmý proužek (také úpletový). Docela šikovná věc, i když samozřejmě by se hodil šicí stroj specializovaný na šití úpletů.



Takhle vypadají detaily rukávu a výstřihu.


A celá mikina!